Jämförelse mellan laddboxar för elbilsladdning

En elektrisk laddare är en enhet som ger elektrisk energi för laddning av plug-in elektriska fordon – inklusive elbilar och plug-in-hybrider. Det kallas också en EV-laddare eller EV-kontakt. Omvandlare ombord i vissa elektriska laddare gör att de kan anslutas till ett vanligt eluttag eller ett eluttag med hög kapacitet. Andra använder en elektrisk laddare med funktioner som elektrisk konvertering, spårning och skydd. Denna elektriska laddaren kan laddas vid högre spänningar och strömmar än vanliga vägguttag i bostäder, vilket möjliggör snabbare laddning. Elektriska laddare levereras med flera kraftiga kontakter eller specialkontakter som uppfyller olika specifikationer. Många regioner har antagit de facto industristandard för vanlig DC-snabbladdning, laddare med flera standardutrustningar utrustade med två eller tre av Combined Charging System (CCS) och AC-snabbladdning.

Hur laddar du din elbil?

Att välja det bästa elfordonet för dig kräver en grundlig undersökning av de olika modeller som nu finns tillgängliga, med särskild uppmärksamhet åt laddning. Baserat på den monterade adapteren kan olika EV-modeller laddas med olika hastigheter, vissa plug-in-hybrider kan inte ladda snabbt. Laddningshastigheterna påverkas ofta av batterikapaciteten, större EV-batterier är mer benägna att klara snabbare laddning. Många av de nyaste elbilarna har en räckvidd på över 300 kilometer på en enda laddning, vilket gör att de bekvämt kan täcka vardagens resor. Majoriteten av elbilsägarna laddar sina fordon över natten hemma. Personer som kör ofta behöver inte ladda batteriet fullt på natten. Utanför ditt hus finns det fler laddstationer än du skulle tro, så du har inga problem att hitta en när som helst din bil behöver laddas. Med andra ord, även om du inte laddade batteriet igår kväll, borde du inte vara orolig för att din bil ska stanna mitt på vägen.

Hemmaladdning, ladda hemma

Eftersom de flesta privata fordon lämnas över natten förlitar sig de flesta elbilsägare på hemladdning för att se till att deras fordon kan köra på morgonen. Hembaserad laddning över natten är inte bara lätt, det är också i de flesta situationer det mest kostnadseffektiva sättet att ladda. Skatteverket erbjuder ekonomiskt stöd till EV-köpare som väljer att lägga till en laddningspunkt i sitt hem, som täcker hälften av de totala kostnaderna – ytterligare information i följande avsnitt.

Ladda bilen på gatan eller på allmänna platser

Majoriteten av EV-förare laddar sina fordon över natten medan de är parkerade. Men för dem utan parkering utanför gatan kan detta vara ett problem, eftersom en av de mest bekväma aspekterna av EV-ägande är otillgänglig. Det finns dock hjälp för EV-användare som inte har tillgång till parkering utanför huset. Naturvårdsverket har i många år stöttat utbyggnadet av laddinfrastruktur på allmänna platser i Sverige. Detta skiljer sig från laddning hemma eller laddning på jobbet, med en rad olika laddningsalternativ på gatan som är tillgängliga för att möjliggöra elfordon så att människor enkelt och effektivt kan ladda sina fordon.

Typer av elektrisk laddare eller EV-laddare

Det finns tre huvudtyper av EV-laddare: Snabbladdare, Fast och Slow. Dessa beskriver effektuttag och därmed laddningshastigheter, tillgängliga för att ladda en EV. Varje laddartyp har en ansluten uppsättning kontakter som är avsedda för låg- eller högeffektsanvändning, och både AC- och DC-laddning. Vi kommer att presentera en detaljerad sammanfattning av de tre huvudladdartyperna och de olika tillgängliga kontakterna.

Snabbladdare på resan

Snabba laddare, som kan användas vid motorvägservice eller nära större motorvägar, är det snabbaste sättet att ladda ett elfordon. Snabba enheter ger likström med hög effekt (DC) för att snabbt ladda en bil. Elbilar kan laddas till 80% kapacitet på så lite som 20 minuter, beroende på modell, men en typisk ny elbil tar ungefär en timme på en normal 50 kW snabb laddningspunkt. Även om bilen kan minska laddningshastigheten när batteriet närmar sig full laddning, speglar strömmen från en enhet den högsta möjliga laddningshastigheten. Som ett resultat tillhandahålls tider för laddning upp till 80%, varefter laddningshastigheten sänks avsevärt. Detta förbättrar laddningshastigheten samtidigt som du skyddar batteriet. Båda snabbapparaterna är bundna till maskinen med laddningssladdar, och snabbladdning kan endast användas på fordon som har kapacitet. Designen för din modell är lätt att verifiera från bilmanualen eller genom att kontrollera det inbyggda inloppet, givet till de synliga kontaktprofilerna.

Snabb destinationsladdning

Vanligtvis är snabbladdare 11 kW eller 22 kW (trefas 16A eller 32A). Medans snabbladdare på resan laddar direkt DC till batteriet används i destinationsladdning hög ampere på AC. Laddningstiderna varierar beroende på enhetens hastighet och fordon, men en 11 kW-laddare kan ladda en normal elbil med ett 40 kWh-batteri på 4-6 timmar och en 22 kW-laddare på 1-2 timmar. Snabbladdare finns ofta på platser där du kommer att parkera i en timme eller längre, till exempel parkeringsplatser, köpcentra eller fritidsanläggningar. Medan vissa hemmabaserade och arbetsplatsbaserade system har kablar anslutna är majoriteten av snabbladdare 11 kW. När du använder en snabbladdare bestäms laddningshastigheterna av bilens inbyggda laddare eftersom inte alla modeller rymmer 22 kW. Dessa modeller kommer också att vara inkopplade för att ladda, men de kan bara tömma hela den ström som den inbyggda adaptern tillåter. Och om den snabba laddningspunkten är 11 kW eller 22 kW, kan en Nissan Leaf med en 3,3 kW inbyggd laddare endast dra maximalt 3,3 kW.

Långsam laddare

Majoriteten av långladdningsenheterna är 3,7 kW. (16A på en fas). Laddningstiderna varierar beroende på laddningsenhet och elbil som laddas, men en enhet på 3,7 kW kan normalt ta 6-12 timmar att ladda helt. Majoriteten av långladdningsenheterna är med kontakt (utan kabel), vilket innebär att de behöver en kabel för att koppla EV till laddningspunkten. Långsam laddning är ett populärt sätt att ladda elbilar hemma, med många ägare som gör det över natten.

 

6 bästa laddboxarna

 

Easee Home

Easee Home är smart och justerbar för helelektriska fordon. Laddningsautomaten identifierar automatiskt om bilen har en 3-fas eller inte. Det är inte nödvändigt att föreställa sig tekniska termer, Easee Home modifierar alltid bilens krav och ger maximal effekt i ditt hem.Easee Home

Varför människor föredrar att välja Easee Home?

  • Helt dynamisk laddningseffekt 1,4 – 22 kW (1 och 3-fas laddning)
  • Lastbalansering av upp till 3 enheter med externt extra stöd (trådlöst)
  • Automatiserad kömetod
  • Laddnings- och fasbalansering fungerar offline
  • Kombinerad 4G i varje låda, gratis support kombinerat för livets möjlighet till WIFI-anslutning
  • Hållbar låsning av typ 2-kabeln
  • Kombinerad jordfelsstabilitet (Integrerad typ B JFB)
  • Kombinerad RFID-läsare (MiFare Classic)
  • Effektberäkning (+/- 3%), för inspelningsladdning
  • Utvecklas och produceras i Norge
  • Lådan är 69% tunnare än andra och väger bara 1,5 kg
  • 3 års garanti, från den dag då laddaren installeras
  • Universal, passar alla typer av elbilar
  • Standard- och digitalkommando

Halo Wallbox

Halo är en liten men stark laddbox. Det är inget skämt att Halo är en bästsäljare, med den högsta IP-rankningen på marknaden, en väldesignad lätt form och ett extra Schuko-uttag. Halo har en ansluten kabel som är flexibel och böjbar även vid värme så lågt som -25 ° C, samt LED-belysning som skyddar dig i mörkret. Enkelt uttryckt är detta en full laddningsstation som är speciellt byggd för den hårda nordiska miljön. Halo är naturligtvis anslutbar och levereras med tillhörande appar. Vi skickar ut korrigeringar över internet, precis som en telefonuppgradering, för att säkerställa att laddstationen fortfarande har den mest uppdaterade programvaran för alla funktioner. Alla Halo-funktioner regleras också av appen.halo 11 kw

  • Hög kvalitet
  • Marknadens ledande IP-betyg
  • Ansluten till en molntjänst
  • Tillverkad av återvunnet aluminium
  • Extra Schuko-uttag 7,5 m fast kabel
  • Wifi-anslutning och smartphone-app
  • Anordnad montering för högre säkerhet
  • Klassisk design ser fantastisk ut

GARO Wallbox GLB

GARO wallbox elbilsladdare som kan byggas till önskat system, baserat på en masterenhet med ett WiFi-kort till vilket förenklade laddningsboxar kan fästas. Skyddad från DC-felströmmar och utrustad med flera lager av komplex lastbalansering. DC-säkerhet ges enligt internationella krav. Lastbalansering minskar fordonets laddningsström och minskar risken för att huvudsäkringen bryts. Lastbalansering kan aktiveras med hjälp av en GARO Modbus energimätare.

En fast kabel typ 2-kontakt medföljer standardmodellerna. Typ 1 används vanligtvis för att ansluta till japanska bilar, medan typ 2 vanligtvis används för att ansluta till europeiska bilar. Ett uttag för typ 2 finns också för GLB Wallbox. GLB Wallbox kan placeras på ett enda eller dubbelt stativ som tillval.garo glb

  • Läge 3-gränssnitt
  • Fungerare med alla Europeiska EV-märken
  • Väggmonterad eller på GHL-stativ
  • Enkel installation

CHARGESTORM CONNECTED 2

CHARGESTORM CONNECTED 2 är en ny och uppgraderad variant av en sofistikerade EV-laddare med en mängd funktioner och skyddsfunktioner. Den har en CCU-laddningsstyrenhet med hög kapacitet som rymmer dubbla 2-uttag och laddningskablar. CHARGESTORM CONNECTED 2 är en avancerad elektrisk laddare som är både säker och enkel att använda. Den är lämplig för användning i hus, företag, allmän parkering och bostadsrättsföreningar och uppfyller alla tekniska säkerhetskrav. Vår EV-laddare finns i en mängd olika modeller för ström och uttag / laddning. EV-laddaren är ansluten till internet med en Ethernet-kabel. Om Ethernet inte är tillgängligt kan enheten utrustas med ett 3G / 4G-modem. För portalresurser och appunderhåll behöver du en internetanslutning. Inom laddning av elfordon främjar vi integrationen av alla större operatörer.

  • CHARGESTORM CONNECTED 2
  • Flexibel laddning via app eller programvara
  • NanoGrid ™ effektivt laststödjande hjälpmedel
  • Inbyggd säkring, växelströms- och likströmsfelsexponering, inbyggd effektmätare
  • Säker montering och låsstabilitet för att hålla
  • Vägg eller stolpe installerad
  • Omgivande arbetsvärme från -30 ° C till +50 ° C
  • RFID-läsare
  • 2 års garanti

eRange® Uno

eRange Uno är den minsta wallboxen med en ansluten laddningskabel och typ 2-kontakt för den privata domänen. Tack vare sina extremt kompakta dimensioner är eRange Uno den perfekta inomhus- och utomhuslösningen för effektiv laddning av EV med ett laddningsuttag av typ 2. 11kW versionen med fast kabel saknar integrerad energimätare och inkluderas därför ej i skattereduktionen för grön teknik.eRange-Uno_cable_side50

  • Kortast laddningsstation omfattande
  • Snabbare laddning
  • Lätt att arbeta
  • Kombinerad felströmssensor
  • Ladda elbilar med typ 2-kontakter
  • En kvalitetsprodukt från Tyskland

Tesla Wall Connector

Den snyggaste och mest prisvärda laddaren. Det lanserades en ny i USA 2020. Vit med wifi för att stödja mer intelligens ihop med Teslas övriga produkter och tjänster. Saknar möjlighet till lastbalansering mot huset.

tesla wall connector

 

Fabrikat Max effekt Anslutning  Kabellängd Pris
Easee Home 22 kW  Typ 2 kontakt  – 6 995 kr
Charge Amps Halo 11 kW  Typ 2 kabel  7,5m 7 950 kr
Garo LaddBox 22 kW  Typ 2 kontakt/kabel  4,5m 7 950 kr
Chargestorm Connected 2 22 kW  Typ 2 kontakt/kabel   7 950 kr
eRange Uno 11 kW  Typ 2 kontakt/kabel   14 950 kr
Tesla Wallcharger 22 kW  Typ 2 kabel 7,3m 7 950 kr
Wallbox Pulsar+ 22 kW  Typ 2 kabel 5 eller 7 meter 7 450 kr
Wallbox Commander 22 kW  Typ 2 kabel 5 eller 7 meter 8 950 kr

Alla priser inkluderar installation efter skattereduktion för grön teknik förutom Tesla och eRange där installation tillkommer.